FANDOM

Luka on kirjasarjassa lyhyesti mainittu taustahenkilö. Hän oli Tamin ja Katajan ystävä, joka liittyi tuntemattomaan jengiin ja Katosi ennen kirjan tapahtumia. 

Kirjoissa

Varjak Käpälä

Kun Varjak kertoo alkuperästään ja Tami sekä Kataja nauravat hänelle, Tami mainitsee Lukan. He lopettavat nauramisen. Tami kertoo, että Luka näytti häneltä, mutta kuulosti Varjakilta ja sai heidät aina nauramaan. Luka liittyi kuitenkin jengiin ruuan ollessa vähissä ja he olivat hyvin nälkäisiä. Kataja sanoi sen olevan huono ajatus, mutta Luka silti jätti heidät. Myöhemmin jengiin liityttyä Luka Katosi.
Kataja sanoo, että ystävät tuovat aina pettymyksen, ja Tami sanoo Varjakille Katajan esittävän vain kovista. Kataja loukkaantuu ja Tami yrittää lohduttaa Katajaa, mutta tämä lähtee pois. Varjak yrittää lähteä hänen perään, mutta Kataja ei vaikuta haluavan seuraa. Tami voihkii ja miettii oliko Lukan mainitseminen ollut kovin viisasta ja lähtee Katajan perään. Lopulta Varjak jää yksikseen.

Lainaukset

Tami: "Luka oli meidän ystävämme. Hän muistutti vähän minua mutta puhui niin kuin sinä, hän sai meidät aina nauramaan. Ja sitten hän meni liittymään jengiin. Se oli sitä aikaa, kun ruoka aikoi käydä vähiin - jengit veivät kaiken. Me olimme hirveän nälkäisiä."
Kataja: "Minä sanoin hänelle, että se oli huono ajatus mutta hän liittyi silti. Ja sitten hän Katosi. Tosi ystävä."
—Tami ja Kataja kun he kertovat Lukasta Varjakille. Varjak Käpälä, page 101

Lähteet ja sitaatit

  1. Varjak Käpälä, sivu 101