FANDOM

Malline:Hahmobox Pohjoisen Saliya (engl. Saliya of the North) oli kissa, joka asui Mesopotamiassa. Hän taisteli Jalalia vastaan ja voitti hänet.  

Ulkonäkö

Pohjoisen Saliya on ulkonäöltään valkoinen naaraskissa, jolla on jäänsiniset silmät.

Kirjoissa

Varjak Käpälä

Hänet mainitaan lyhyesti kun Varjak pyytää Vanha Käpälää kertomaan tarinan Jalalista. Vanha Käpälä arvelee Varjakin haluavan kuulla tarinan siitä kuinka Pohjoisen Saliya taisteli Jalalia vastaan, mutta sanoo tähän ettei aio kertoa tarinaa tänä yönä.

Varjak Käpälä: Lainsuojaton

Jalal kertoo Varjakin unessa Pohjoisen Saliyasta, jonka Jalal kertoo olleen hänen vanha vihollisensa. Saliya hallitsi Tietä, joka teki hänestä lähes voittamattoman. Jalal taisteli häntä vastaan suurimman taistelunsa, mutta hävisi.

Triviaa

  • Voi olla, hän ja Selja Kalma ovat sama kissa, sillä Selja tuntuu muistavan Jalalin.
    • Pohjoisen Saliya on kuitenkin saattanut kouluttaa Seljaa unissa, jos hän on Seljan esivanhempi.

Lainaukset

"Minä näen vanhan viholliseni. Olenko kertonut sinulle hänestä? Pohjoisen Saliya - hän oli täydellinen soturi. Hän oli voittamaton. Moni yritti taistella häntä vastaan, muttei kyennyt edes hipaisemaan häntä tassullaan. Vaikutti siltä, että hän eläisi ikuisesti. Häntä vastaan taistelin suurimman taisteluni."
—Jalal, joka kertoo Pohjoisen Saliyasta unessaan, Varjak Käpälä: Lainsuojaton, page 171

Lähteet ja sitaatit