FANDOM

Rouva Kattila (engl. Mrs Moggs) on vanha marmelaadinruskea raidallinen naaraskissa.

Kuvailu

Rouva Kattila on vanha kissa, joka asuu satamalla. Rouva Kattila on luonteeltaan ystävällinen ja lempeä kissa. Hän kertoo tarinoita lapsenlapselleen Jennille ja huolehtii tästä. Hän kutsuu Jenniä pikku Jenniksi ja on hyvin läheinen Jennille.
Hän on Vapaille Kissoille johtaja, sillä hän puhuu ja kuulluttaa sellaisella tavalla. Hän jopa puolustaa Varjakia puhumalla Selja Kalman jengille.

Kirjoissa

Varjak Käpälä: Lainsuojaton

Rouva Kattila tavataan ensimmäisen kerran kun Varjak, Kataja ja Tami saapuvat satamalle. Sataman kissat ovat ihmeissään nähdessään Varjakin omin silmin. Rouva Kattila ottaa heidät ilomielien vastaan ja Jenni on innoissaan. Myöhemmin Selja Kalman jengin partio tulee ja he sanovat etsivänsä Varjakia sanoen, että tämä on lainsuojaton. Varjak, Kataja ja Tami olivat ehtineet piloon pahvilaatikoihin. Rouva Kattila puolustaa Varjakia ja kertoo ettei ole nähnyt ketään Varjakia tai hänen ystäviään. Selja Kalman jengiläiset eivät usko ja vievät Jennin. Varjak tulee esiin pian ja lupaa etsiä Jennin ja tuoda hänet takaisin.
Kun Jenni tuodaan takaisin, sataman kissat pitävät suuret juhlat mässäilen kaloja ja hiiriä. He päättäävät, että heidän nimeksi tulisi Vapaat Kissat ja sanovat etteivät he pelkää Selja Kalman rangaistusta tai tämän sääntöjä. Kun Selja Kalma tulee illan koitossa, hän huomaa että Vapaat Kissat ovat rikkoneet lakia. Rouva Kattila jää Selja Kalman esteeksi ja käskee Varjakin ja tämän ystävien paeta. Selja Kalma surmaa Rouva Kattilan ja Jenni on surullinen.

Perhe ja suku

Lapsenlapsi:

Jenni: Elossa

Lainaukset

"Lait hiiteen tänä yönä! Nyt syödään ja meillä on kissanpäivät!"
—Rouva Kattila sataman kissoille, Varjak Käpälä: Lainsuojaton, page 103
Mora: "Kukas tämä on?"
Särmä: "Sehän on pikku Jenni!"
Rouva Kattila: "Älkää tehkö pahaa pikku Jennilleni. Älkää tehkö hänelle mitään, kuulitteko?"
Särmä: "Ei tulisi mieleenkään!"
—Rouva Kattila suojelemassa Jenniä, Varjak Käpälä: Lainsuojaton, page 66

Lähteet ja sitaatit