FANDOM

Selja Kalma (engl. Sally Bones) on kirjasarjan päävastus, joka on suuressa roolissa kirjassa Varjak Käpälä: Lainsuojaton. Hän on pelätty kissa, joka johtaa kaupungin suurinta kulkukissajengiä.

Kuvailu

Selja Kalma on katujen pahamaineinen valkoinen naaraskissa, joka johtaa omaa jengiä. Hänellä on tiukat säännöt ja rajat. Selja Kalma on luonteeltaan tarkka ja tiukka. Hän hallitsee Tietä, muinaista taistelutaitoa, joka tekee hänestä arvaattoman ja koskemattoman. Hän liikkuu öisin ja on heikko valoisaan aikaan.

Kirjoissa

Varjak Käpälä

Kataja kertoo Varjakille jengeistä ja mainitsee Selja Kalman jengin. Tami pelästyy välillä kuullessaan Selja Kalman nimen ja käskee Katajan ja Varjakin olla mainitsemasta siitä nimestä.
Varjak törmää myöhemmin Selja Kalmaa ja tämän jengiläisiin. Jengiläiset lähtevät karkuun kuullessaan koiran haukkuvan ja lopulta Seljakin lähtee.

Varjak Käpälä: Lainsuojaton

Selja Kalma ja tämän jengi ilmestyy paikalle illalla kun sataman kissat eli Vapaat Kissat juhlivat ja rikkovat lakia. He tahtovat saada Varjakin ja hänen ystävänsä sillä he ovat lainsuojattomia ja heitä pitäisi rangaista. Varjak ja tämän ystävät pakenevat ja kiipeävät rakennuksen katolle Selja Kalman partio perässään. Alhaalla Selja Kalma surmaa Rouva Kattilan, joka tarmokkaasti yritti estää ja antaa Varjakille ja muille aikaa paeta. Varjak ja muut joutuvat ylittämään narun jotta he pääsisivät toiselle rakennukselle ja pääsisivät pakoon. He pääsevätkin, mutta juuri kun Kataja on ylittämässä, Selja Kalman jengiläinen tulee myös narulle ja he molemmat putoavat. Kataja putoaa maahan, mutta hän elää vielä, koska Selja Kalman jengiläisen ruumis pehmusti laskeutumista ja tämä kuoli kovaan iskuun. Selja Kalma lähtee ja vie Katajan mukanaan.
Myöhemmin kun Varjak näkee unta, hän katsoo unessaan lammikkoon ja näkee Selja Kalman. Varjak hämmästyy ja Jalal kertoo, että hänkin näkee oman vihollisensa, Pohjoisen Saliyan.
Kun Varjak ja tämän jengi lähtevät hautuumaalle, jossa tämä yleensä oleskelee jenginsä kanssa, he tapaavat Selja Kalman. Selja Kalma on korkealla kirkon tornissa, jossa on kirkonkello. Varjak jää hetkeksi taistelemaan jengiläisiä vastaan ja pian kun reitti on selvä, hän kävelee portaita pitkin tornin huipulle. Siellä hän tapaa Selja Kalman ja myös Katajan jonka toisesta silmästä on tullut jäänsininen.
Varjak haastaa valkoisen naaraan, ja he käyvät kiihkeää taistelua. Aluksi he tuntuvat olevan tasoissa, mutta pikkuhiljaa Selja saa taistelussa yliotteen. Varjak kuitenkin pidättelee auringonnousuun saakka. Auringonvalo häikäisee Seljaa, ja Varjak tilaisuuden tullessa potkaisee Seljan tornista, johon tämä kuolee.

Huomioita

  • Selja Kalmaa ei ollut ensin Varjak Käpälän ensimmäisessä versiossa, ja Varjakin vihollisten piti alunperin olla suuret ja vahvat jengikollikissat.[2]
  • Voi olla, että hän ja Pohjoisen Saliya ovat sama kissa, sillä Selja tietää Jalalista ja molemmilla kissoilla on samanlainen ulkonäkö.
  • Selja Kalmaa on kutsuttu albiinokissaksi suomenkielisten kirjojen takakansissa.
  •  SF Saidin mukaan Selja Kalman oikeassa silmässä on kolo ja vasen on normaali silmä. [3]

Kuvia

Lainaukset

Selja Kalma: "Vastaa! Kuka sinua opetti?"
Varjak: "Jalal!"
Selja Kalma: "Jalal? Käpäläin Jalal? Häntä ei ole enää, hän kuoli jo sata vuotta sitten. Mitä sinä Jalalista tietäisit? Mitä sinä osaat?"
—Selja Kalma hämmentyneenä, mistä Varjak on oppinut taitonsa. Varjak Käpälä, page 208
"Varjak Käpälä! Etkö saanut tarpeeksesi? Mikä rohkea pikkukissa oletkaan. Sinä taistelit hyvin. Olen miltei pahoillani, että lopun on tultava. Mutta tultava sen on."
—Selja Kalma Varjakille. Varjak Käpälä: Lainsuojaton, page 253

Lähteet ja sitaatit

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Varjak Käpälä, sivu 201
  2. SF Saidin blogi
  3. SF Saidin kommentti blogissa