FANDOM

Varjak Käpälä (engl. Varjak Paw) on arpinen, hopeansininen kollikissa, jolla on meripihkanväriset silmät.

Kuvailu

Varjak on mesopotamiansininen kissa. Hänet palkitaan lahjalla - Tiellä, jonka hänen esi-isänsä Jalal opettaa hänelle unien kautta. Jalal kouluttaa Varjakin taistelemaan Selja Kalmaa, hänen vihollistaan vastaan. Tiessä on seitsemän taitoa, jotka antavat kissalle suuria voimia ja Varjak Käpälä oppii ne kaikki esi-isänsä avulla. Hän voi metsästää, hän voi taistella, hän voi kävellä näkymättömänä. On myös yksi ongelma, sillä Selja Kalma tietää myös näistä taidoista.
Varjak on luonteeltaan naiivi ja utelias. Varjak on tottunut jäämään perheensä varjoon hänen hemmoteltun veljensä, Juliuksen, takia. Hän ei jaa perheensä ylimielisyyttä eikä itsekyyttä - Varjak enemmänkin epäitsekäs ja välittää ystävistään. Hän on uhkarohkea eikä koskaan anna periksi, joka yleensä johtaa Varjakin vaikeuksiin.

Kirjoissa

Varjak Käpälä

Varjak Käpälä on nuori mesopotamiansininen kollikissa. Hän on perheensä hyljeksimä silmien väriensä takia ja Julius on melkein koko ajan hänen kimpussaan. Hän tykkää kuulla tarinoita esi-isästään Jalalista, joita hänen isoisänsä kertoo.
Kun Kreivitär kuolee ja Herrasmies tulee kartanoon kahden mustan kissansa kanssa, Varjak pakenee ja hän haluaa löytää tavan jolla saisi perheensä pelastettua. Sitä ennen Vanha Käpälä kertoo hänelle Tiestä. Varjak kiipeää muurin yli ja näkee kuinka mustat kissat tappavat hänen isoisänsä.
Varjak menee vajaan, jossa hän ensimmäisen kerran tapaa Katajan. Tämä ei pidä Varjakista ensiksi, mutta antaa hänen kuitenkin nukkua yhden yön hänen vajassaan. Seuraavan päivän aamulla Varjak tapaa Tamin, joka on Katajan hyvä ystävä. Kun he hetken aikaan juttelevat, Tami sanoo Varjakin muistuttavan Lukaa, Katajan ja Tamin vanhaa ystävää, joka liittyi jengiin.

Varjak Käpälä: Lainsuojaton

Varjak elää Katajan, Tamin ja Louskun kanssa kaduilla lainsuojattomina ja he yrittävät löytää syötävää. Se on hankalaa kun Selja Kalman jengiläiset vaanivat melkein kaikkialla.

Kuvia

Trivia

Varjak inspiraatio

Kuva Varjak-nimisestä kissanpennusta.

  • Varjak on nimetty SF Saidin kissan mukaan. SF Said sanoi nimen tulleen väärin kuullusta sanasta 1961-vuoden elokuvasta Aaminainen Tiffanylla.[3]

Perhe ja suku

Kumppani:

Kataja: Elossa

Isä:

Isä Käpälä: Elossa

Emo:

Äiti Käpälä: Elossa

Veljet:

Julius: Elossa
Jyri: Elossa
Yrjänä: Elossa
Juri: Elossa

Täti:

Janina: Elossa

Serkku:

Jasmini: Elossa

Isoisä:

Vanha Käpälä: Kuollut

Esi-isä:

Jalal: Kuollut

Lainaukset

Lähteet ja sitaatit

  1. Varjak Käpälä, sivu 11
  2. Varjak Käpälä, sivu 270
  3. SF Saidin kommentti