FANDOM

Varjak Käpälä

Kansi

Takakansi

Varjak Paw

Yleistä
Kirjailija SF Said
Suomentaja Reetu Kurkijärvi
Kuvittaja Dave McKean
Julkaisupäivä 10/05/2003
Julkaisupäivä Suomessa 08/08/2006
Kannet
Kronologia
Edellinen N/A
Seuraava Varjak Käpälä: Lainsuojaton

Varjak Käpälä (engl. Varjak Paw) on ensimmäinen kirja Varjak Käpälä sarjasta.

Takakansiteksti

Varjak Käpälä on mesopotamiansininen kissanpentu. Se elää suojattua elämää vanhan Kreivittären kartanossa. Kun talon valtaa häijy Herrasmies, Varjak pakenee kaupunkiin pelastakseen perheensä. Sen täytyy saada käpäliinsä koira-niminen otus, jota ihmisetkin kuulemma pelkäävät.
Oppaanaan Varjakilla on unissa näyttäytyvä esi-isä Jalal, joka opettaa Varjakille Tien - kissojen seitsemän salaista taistelutaitoa. Kaupungissa Varjak löytää myös uusia ystäviä; katukissakaverukset Katajan ja Tamin sekä valtaisan verikoiran, Louskun.
Ennen kuin Käpäläin perheen pelastusoperaatio voi alkaa, Varjakin on miteltävä voimiaan kauhistuttavan albiinokissa Selja Kalman kanssa. Onko Seljan jengi syyllinen kulkukissojen salaperäisiin Katoamisiin? Vai johtavatko jäljet Herrasmiehen hallitsemaan kartanoon?
"Jalalin Tiehen kuuluu seitsemän taitoa", kuiskaisi Vanha Käpälä. "Me osaamme enää kolme. Sinun on tunnettava niiden nimet: Hidasaika, Syöksykieppi, Varjokävely." Se lausui taitojen nimet hitaasti, runomaisella poljennolla. "Opi nämä nimet, ja siirrä ne tuleville polville."

Yksityiskohtainen juoni

Varjak ja tämän perhe asuvat vanhan Kreivittären kartanossa. Varjak on kuuntelemassa Vanhan Käpälän kertomaa tarinaa heidän esi-isästään, Jalalista. Hän yhtäkkiä tuntee kateutta, mutta hän ei saisi koskaan lähteä kartanosta seikkailemaan. Varjak tulee uteliaaksi ja haluaa mennä tutkimaan puutarhaa, kunnes hänen isänsä pysäyttää hänet ja ihmettelee mihin hänen poikansa on menossa. Varjak tuntee itsensä toivottomaksi ja kertoo menevänsä puutarhan. Tästä hänen äitinsä moittii kertoen heidän olevan rotukissoja joiden ei tarvitse likastaa tassujaan kävelemällä puutarhaan. Julius pilkkaa Varjakia ja Isä Käpälä keskeyttää heidät. Hän antaa Varjakille rangaistukseksi ettei hän saa tulla ruokailemaan perheen kanssa. Muut häipyvät ja Vanha Käpälä tulee lohduttaamaan ja lupaa kertoa Varjakille myöhemmin tarinan Jalalista. Hän menee ruokailemaan muun perheen kanssa ja Varjak jää odottelemaan.
Muun perheen ruokailessa Varjak huomaa jotain outoa. Eräs ihminen tulee taloon mustien kissojensa kanssa ja menevät Kreivittären huoneeseen. Varjak huolestuu ja menee varoittamaan perhettään.

Lähteet ja sitaatit